lördag 6 augusti 2011

Att känna ett lugn igen

Hej finingar!

Har ni det bra? Kommer ni ihåg det där jag svamlat om att jag firat i en veckas tid och skjutit champagnekorkar hit och dit? Våra grannar ska flytta!!!
Våra egocentriska idioter till grannar ska äntligen flytta!!! Jag är så glad så jag tror jag spricker. På riktigt.

Allt började för 3 år sen när vi byggde om huset för att få ett till sovrum. Då bröt helvetet lös. Givetvis har vi inte gjort något som vi inte får och vi har gjort allt enligt konstens alla regler men det slog slint hos tanten i huset eftersom det skulle bli liiiiite lite mer insyn i deras kök. (det vita huset nere till vänster)  Till saken hör att ovanpå den här befintliga utbyggnaden har vi vårt matrum där utsikten in i deras kök är ännu bättre....men men. Sen dess har hon iaf gjort allt i sin makt för att göra livet surt för oss, planterat massor av tujor utanför våra fönster, vägrat låta oss klippa träden för utsikten, vägrat oss ställa en stege på tomtgränsen för att måla om huset, släpat upp en bänk och suttit och druckit vin utanför våra sovrumsfönster....You name it. Jag tror faktiskt inte ens ni skulle tro på mig om jag berättade alla knasiga saker hon gjort.

Och detta trots att vi gjort allt vi kan för att ombyggnaden skulle tas emot på ett bra sätt, som att erbjuda oss att bekosta staket och annat för insynsskydd. Men icke. Och vi hade ju inte så mycket att välja på, ville vi bor kvar så var vi tvungna att bygga om för att få ett rum till. Och ombyggnaden består alltså av att vi rivit en innervägg mot ett befintligt förråd. Behövde alltså  inte ens bygglov. 

Eftersom vi har den här lååånga trappan upp till vårt hus som går på ett servitut på deras tomt så kommer man liksom inte undan tanten heller. I 3 års tid har jag haft en klump i magen när jag gått uppför trappan för att undra om hon ska vara ute på tomten. Undra vilket håll jag ska titta åt eftersom vi inte ens hälsar på varann.

Tänk att vi kanske ska få normala grannar igen. Som man önskar god jul. Och där man ser till huset lite extra när de är bortresta. Nån man kan låna lite socker av i nödfall. Eller en granne som man iaf bryr sig lite om inte slänger ner alla mördarsniglar till;o)
Så nu har jag svamlat klart.

Hur har ni det själva med grannsämjan därhemma förresten? Är det några tvister ute i landet som skulle platsa i grannfejden på Tv3?

Kramar! Mia

18 kommentarer:

Hem och Harmoni Marie sa...

Men så skönt för er att bli av med dom :)
Nu har jag toppengrannar men förr... oj oj oj. Värsta grannen ever hade jag i min första lägenhet. Slutade så illa att jag fick fly för mitt liv (skulle få halsen avskuren och grannen hamnade i fängelse). Skulle inte tro om jag berättade allt elände som hände där...
Men som sagt nu har jag toppengrannar (vi ser till varandras hus, tar in posten, vattnar blommor för varandra...)
Önskar att ni får så med!

Ha en fin kväll och fira ordentligt!
Kram Marie

Camilla sa...

Jag kan tänka mej precis hur det är. När vi bodde i lght tidigare så bodde där en tant ovanpå oss ett tag. Jag råkade störa henne med två ynka borrhål som jag borrade en långfredag. En dag då många är lediga om man faktiskt försöker hinna med saker man inte hinner annars. Efter det blev hon knäpp. Hon höll stenhård koll på oss sen. Gick jag ut på balkongen så gick hon ut, satt vi och åt på vår inglasade så stod hon i rummet snett ovanför så hon kunde kika ner på oss. Var jag i köket så var hon också i sitt kök. Jag hörde hur hon följde efter mej från sin lght. Ibland skrek hon till mej att jag var sjuk i huvudet från sin lght, för TVÅ små borrhål i betong. Jag höll på att bli knäpp, mådde psykiskt dåligt. Men himmel vad glad man blev när den där flyttbilen kom och hämtade deras grejjer. Vilken lättnad!!
Nu bor vi i hus och de flesta av grannarna är superhärliga i vårt område :) Hoppas era nya grannar är mer samarbetsvilliga och trevliga :)

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

min granne sa att han skulle minera sin tomt och spränga våran hund i luften nästa gång han rymde in på tomten=))glad att jag har lång stubin och orkar bemöta honom med ett förlåtande leende. Det är bara så trist med folk som är sura och vresiga..Gratulerar dig occ din familj

Sophie sa...

Guud, så skönt för er!

/Sophie

Malin E sa...

hi hi GRATTIS säger jag!
Har oxå haft jobbiga grannar för som klagat på allt man gör typ.Sådana människor har inga egna liv känner jag.
NU har jag dock jättebra garnnar runtomkring mig och det är så himla skönt.Jag trivs som fisken i vattnet här där jag bor just nu.
Men jag kan verkligen känna igen mig det du skriver.
Hoppas ni får några bra grannar nu!
Kram Malin

p.s jag har en liten utlottning på min blogg oxå om du är intresserad.
kram

Lantligt i smultronbacken sa...

Vad härligt att tanten ska flytta. Det finns verkligen såna "rötägg" lite överallt (vi är skonade tack och lov) men jag tror att vissa människor har så lite att göra samt ett så tråkigt liv att de måste ställa till det för andra istället. Tråkigt men sant. Tur att det ordnar sig för er så ni slipper vara med i Grannfejden.

Kram Teres

Pia sa...

Nämen...Så det finns på riktigt sådana där vrickade typer???

Det är nog en Guds gåva att ha goda grannar. Vi har tre grannar (tre villor) och vi är bästa vänner med varandra. Vi droppar in till varandra på kaffe, en öl, vin på sommarkvällarna, kollar varandras post om man är bortrest etc (håller ett öga på barnens hemmahippor då föraldrarna är borta), delar perennor,orndar gårdsfester, åker utomlands med, ja, you name it!

Men som ni har det: skåååål, för att slippa dem!!!

Kram!
-Pia-

Smultron på ett strå sa...

Vilken tant!?! Tror att såna människor mår allra sämst själva, men det är ju ingen ursäkt. Skönt att ni blir av med dem nu! //kram maria

Att vara någons fru sa...

Å heja heja! Fi f*n vad skönt! Önskar mina kunde flytta de också. Med sitt bombskydd till friggebod *s* Aschberg skulle älska relationen vi har med våra grannar.

Life Of An Angel sa...

Usch vilken granne!!! Hoppas det som flyttar in inte är några tokar

Det är lite lustigt för jag och mannen pratade om just det igår.. Vilken tur vi har som har så fina grannar. Det gör verkligen jättemycket för trivseln..

Maria Hallsten sa...

Jag har världens bästa grannar! Varje morgon får vi hembakt surdegsbröd till frukost! Vi fikar tillsammans flera gånger i veckan. Vi hjälper varandra med barnen och när vi behöver låna något är det bara att gå dit! Kan man ha det bättre! Jag är så tacksam!!!

Anonym sa...

Ja, inte konstigt det blir krig i världen när folk inte ens tål att bo nära varandra. För oss som alltid haft bra grannar är det helt ofattbart att höra hur vissa kan bete sig. Några grannar längre bort i vårt område har tvistat om en björk som den ene ville att den andre tog ner för grenarna skräpade ner hans tomt och "störde" hans självgående klippare. Björkägaren ville inte ta ner björken som vuxit sig fin under många år -bra mycket längre än den störde grannen bott där - men kunde tänka sig att skära bort de grenar som hängde in till grannen. Ett par veckor senare var björken heldöd. En giftig pinne var instucken i björkstammen........

Håller tummarna för en ödmjuk kommande granne till er!

Lisa sa...

Stackare. Nej hos oss är det gott. Vi passar p varandra och umgås. Önskar dig goda grannar..

Kram Lisa

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Grattis! Så skönt det måste kännas!
Nu slipper du klumpen i magen och jag tror att dom nya granner kommer älska er eftersom ni säkerligen välkomnar dom med öppna armar :)

VILLA RUT sa...

Din historia liknar min på många sätt tyvärr :/. Har bygglov och allt borde vara frid och fröjd men grannarna är verkligen grannfejden-kandidater. De bråkar med alla i området så det känns ju skönt att det är "alla" mot dem i alla fall. Och de andra grannarna är verkligen toppen så det väger upp. Men oj så skönt det hade varit om någon normal kunde flytta in istället.
Tack för en fin blogg :)

Moodboardwithflowers sa...

Å så härligt! Vilken fiiiiin sommarepresent! Hoppas att det blir härliga grannar som kommer med äppelpaj och bjuder på grillat!

annis_oden@hotmail.com sa...

Ett megastort GRATTIS till harmoni och husfrid framöver!!! kramar anna o familjen : )

Engelska Villan sa...

Hej på dig!!
Det var läääänge sen :)
Jo tack, jag har en del storys att berätta om du har några timmar över :) Det har lugnat sig här, men ja, bättre grannar kunde man ha.
Kraaam Anna