onsdag 5 oktober 2011

Makaronipudding med nötter, och kajvar

Bon Soir mina vänner!

Har ni det bra denna onsdagskväll? Och tro nu inte att jag ställer den frågan av ren artighet. Blir skitglad för varje en som svarat att ni kollat en filmrulle och käkat en kanelbulle ju. Så känn inte att ni måste ha nåt viktigt att säga eller nån kommentar till själva inlägget, jag blir glad bara av  lite kontakt mer er finingar där ute i cyberspace.

Kan vara så enkelt som vad ni käkat till middag. Typ;o) Själv har jag ätit makaronipudding med nötter, musli och kajvar. Slå det den som kan!
(Kajvar betyder givetvis kaviar för er som inte har tvååringar.)

Jag gillar verkligen vårt kök....MEN...

...Det bästa i köket måste nog vara den kreativitet som råder i barnens lilla lantkök.
Där är det ofta febril aktivitet och den ena knasiga kombon efter den andra skapas.

Jag låter faktiskt barnen nästan kladda och hålla på som de vill,  och det är riktiga råvaror i glasburkarna som får fyllas på ofta! Det blir lite att städa och fixa efteråt,  men så får det vara.








































Jag frågade vad det var jag blev serverad idag och svaret jag fick var
"Men mamma - det är ju makajonipudding med nötter, och kavjar ju"

Ha ha, Mums vad gott!

Ps. Jag vet att jag ligger efter att svara lite på frågor om bla köket, förlåt för det! Ställ gärna frågor här igen i så fall om ni inte fått svar så lovar jag att svara! Ds

Kram på er!
Mia

21 kommentarer:

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh älskar själv ditt kök, även mitt men man blir liksom aldrig nöjd skulle kunna bygga om hela tiden. Har länge sneglat på det lilla ikea köket som du har till barnen funkar det bra? Lite bilder från barnhörnan i köket gillas.
Ha en bra dag, här blev det mexicanasoppa och nybakade frallor som piff.
Kram Theres

Anonym sa...

God kväll!
Vår familj åter samlad igen efter att maken varit bortrest sedan i måndags. Vi spisade kyckling med wokgrönsaker; kokosmjölk, röd chili pasta och risnuddlar. Det mumsades!!! Dina recept som du lägger ut då och då ( har provat flertalet), inredningstilen, fredagsdiscot! m.m. är jätte härligt. Hösthälsnigar Elinor i Vårgårda.

VILLA RUT sa...

Visst är köket Ikea ädel? Är ni nöjda? Hoppas det för det blir samma för oss :). Velar lite ang. handtag/knoppar... Känns det "lite" med bara knopp på de stora lådorna? Undrar också hur det gått med porslinshon? Barnköket är underbart! //Fia

VILLA RUT sa...

O undrar också var du köpt dina vita hyllor med konsoller?

Fräknis sa...

Halloj!
Här blev det hemgjort potatis mos med stekt fisk. Fisken panerade vi i kryddan Saffran & Aioli. Super gott!
Ha en skön kväll!
//Malin

Anonym sa...

Ja, vad har vi ätit idag? Jo, lax med citronsås, superenkelt och faktiskt jättegott! Laxfiléer läggs på ugnsfat, citronpeppar på, Keldas citronsås över, in i ugnen 200 grader cirka 20 minuter. Vi hade klyftpotatis till och stuvad spenat och stekt sparris för de som önskade.

Sedan blev det dina bullar till kvällskaffet! Jättegoda, så TACK för det receptet!

Tur man har er goa bloggare som lyfter vardagen!!!

Ha en fortsatt bra vecka.

Ann-Britt

Angela sa...

Hej! Här var det grillad kyckling som gällde. Jag håller på att byta ut och ändra om i mitt vardagsrum så lite pyssel med det blev det idag. Skulle man kunna få komma på studiebesök hos dig?? :) jag hann brodera lite och planera ett lapptäcke också till sonen som är fem månader. Nu är det natti natti som gäller.

Unknown sa...

Hej!
Ditt kök är verkligen fint och tjejernas lilla köksdel i köket tycker jag är toppen. Inte många barn som vill stå i sitt rum och laga mat, nej dom vill allt vara med.
Här hemma blev det ugnsrostade rotfrukter och köttfärsbiffar till middag igår.
Ha en bra dag, kram Ing-Britt

Att vara någons fru sa...

Ha ha ha ha fiii fan vad vidrigt!

Anna sa...

Hej!
Ja tänk vad fantasifulla de är barnen. Så härligt!
Själva åt vi något så simpelt som pasta med ost- och skinksås igår, men med en supergod cole slaw och bröd!
En liten fråga.. Vad är det ni har på köksgolvet framför spisen? Något att stå på? *nyfiken* :-)
Vi håller på att bygga nytt kök i ett hus som vi ändrat planlösningen på, och ert kök är min inspirationskälla nr 1. Kommer säkerligen att be dig om tips och råd längs vägen så småningom när det ska inredas, hoppas att det är okej isåfall.
Ha en forsatt bra dag. Snart är det fredag och helg, underbart!
Kramar från Anna

Milla sa...

Själv brukar jag äta makaronipudding ibland med ajvar i, nästan som kajvar!
Makaronipudding är en rätt hemma hos mig som följt med sen barnen var små, de gillar det lika mycket ännu.
Kram Milla

Mys och hemtrevnad sa...

jag vet isjutton om den smakkombon leder fram till årets kock, men verkligen till årets charm...kramis semlan

Veronica sa...

Här blev det barnets favoriträtt nummer 1. Blåpudding med syltiga lingon.

Jag har en liten fråga till dig angående elementskydden. Vart har du köpt dom, eller är det hemmasnickeri??

Ha en underbar torsdag!

kram Veronica

Anonym sa...

Hej!...Provar igen med en köksfråga till dig: var har du fått tag på den vackra vita taklampan som ser ut som en lykta? Jag skulle bli otroligt glad över att få veta. Kram Martina

Maud sa...

Hej! Ert kök är superfint!! Jag undrar oxå om elementskyddet. Är det köpt eller hemmasnickrat??? Otroligt snyggt är det iallafall och jag vill ha nåt liknande i min hall. Kram Maud

Mitt skabbiga chica hus sa...

Hej mina finaste läsare!

Gud jag blir så himla glad av er respons! Fortsätt såhär så kommer det minsann bli nya inlägg här varje dag!

Här kommer svar på era frågor ovan:
Taklampan kommer från Sia för några år sen. Tror tyvärr inte den finns kvar i sortimentet. Men ett tips är att leta efter en liknande lykta och borra hål för elsladd. Se ex inlägg om hallampan i förra veckan.

Elementskydden fanns när vi köpte huset och jag tror att de är gjorda av en finsnickare - MEN det finns att måttbeställa på nätet hos ex vis Lundbergs här

http://www.lundbergs.com/elementskydd___177.aspx?gclid=CJyD5oz606sCFQIYzQodrw7vRg

Kram på er! Mia

emmashem sa...

Ditt kök är verkligen jättefint!Jag har gått och glott lite snett på mina svarta bänkskivor men när jag ser dina, så ser jag på mitt kök med andra ögon igen och att det är ju inget fel på dem...tack för inspirationen!!
Kram Emma

Anonym sa...

ÅÅÅ guud va bra med lite frågestund:)) Dina hyllor e det vanliga släta? köpta var? Hur har ni satt era kontakter, då ni inga överskåp har? Tack på förhand Lizette
Ps idag bidde det pannkakor och ärtsoppa:)) Ha en underbar dag Tjing

Anonym sa...

halloj, jua då vill jag också vara med i kommentarsvängen, såååå fint! och JAG vill ha den svarta lampan ovan diskbänk.....men attans attans den är ju slutsåld.....var ska jag leta efter en liknade......För min egen del blev det ett tråkigt ihop kok som sedan spisades på natten på mitt jobb, hm.......ja fortsätt blogga på, kramen

Mitt skabbiga chica hus sa...

Lizette- hyllorna är tillsågade av vanliga limträskivor Från bygghandeln och sen målade vita. Konsollerna från lundbergs. Kontakter sitter lite här och var ovanför bänkskivorna på sidorna. Vi har också trippelkontakter vid kaklet för dimmer, taklampor och elurtag.

Mia- jag vet jag ääälskar den där lampan. Ta kontakt med ParCourrier.se . Hon har haft lampan från jeanne darc living men också andra liknande. Hon kan ta hem udda prylar från Frankrike som beställningsvaror.

Kram på er!
Mia

Annaochlivet sa...

Jag kan inte glo mig trött på detta ljuvliga kök! Ni har det sååå fint! Kramen till dig:)