tisdag 4 oktober 2011

I´m a cinnamon bun

Full rulle kanelbulle!

Ja, för ni har väl ätit minst en kanelbulle idag bloggisar?
Till skillnad mot Homer som tror att han är en:-) Ouh, got to take a wiz *asg*

Jag har testat åtskilliga recept genom året, men detta nedan slår alla med hästlängder.






































kanelbullar

18–24 bullar/2 kransar
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11–12 dl vetemjöl special

300 g mjukt smör
2 dl råsocker
2 msk malen kanel

Ägg till pensling
Pärlsocker till garnering

1. Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingerljummen.
2. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.
3. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman tills degen börjar släppa från kanten av bunken. Spara resterande mjöl till utbakningen.
4. Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i 45–60 minuter.
5. Sätt ugnen på 200 grader.
6. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och kavla ut vetedegen (utan att knåda den) ganska tunt (cirka 1 cm). Mosa samman det mjuka smöret med råsockret och kanel och bred detta på degen.
7. Rulla ihop den till en rulle. Lägg skarven neråt och skiva rullen i 2 cm tjocka skivor. Det ska bli cirka 20 bullar.
8. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper med endast cirka 2 cm mellanrum, de ska jäsa samman till ett brytbröd.
9. Jäs under bakduk till dubbel storlek i 45–60 minuter.
10. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
11. Grädda bullarna i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.
12. Låt dem svalna och bryt sedan loss dem från varandra.

Kramar! Mia

15 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Jag har definitivt mumsat en kanelbulle idag!! Eller man kan nästan säga att jag ätit 2 för den va så megastor :-) Mumsigt var det!!

tre nyanser av vitt sa...

Hej
Jag har faktiskt inte ätit en enda kanelbulle, fy fy! Får ta igen det imorgon och äta två ;)
Kram Marie

Hanna sa...

Hej

Även jag har förträngt kanelbullen, konstigt jag som letar minsta lilla anledning till att vräka i mig något sött:-)))
Har ätit humus idag mmm gottt hahahha

Lisa sa...

Hej..Nää ingen bulle här i Norge idag. Men dina ser mumsiga ut.Tack för receptet, de ska prövas..


Kram Lisa

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

nu vart jag nästan sugen på en till, tur att alla är uppätna..kram

Isabella sa...

Jag har ätit tre. Dom var ganska stora. Försöker förtränga men mättnadskänslan går inte att ignorera. Illa...

Villa Ängelsbäck sa...

Klart att det slank ner både en och två godingar;) det får man ordna upp en annan dag!!

//Sandra

Unknown sa...

Klart här har frossats i kanelbullar, man måste ju ta varge tillfälle som ges ;).
Dina bullar lät goda, ska försöka komma ihåg att testa det.
Kram Ing-Britt

Anna sa...

Åh, tack för att du delar med dig av receptet. Jag har också provat många olika recept men inte blivit helt nöjd med något hittills. Ska prova dessa godingar till helgen!
Hoppas allt är bra! Mvh Anna

Mys och hemtrevnad sa...

mmmmmmmmmmmm smarigt! kramis semlan

Att vara någons fru sa...

Alltså, det är ju så jädrans gott!

Vita Vardagen sa...

För visst är det svårt att hitta det perfekta receptet. Jag testar också ofta olika. Nästa gång kanske jag testar detta. :)
Ha en härlig onsdag!
Kram Johana

Hemma hos Märtha sa...

Mums mums Kanelbullar är supergott!
Kram
Anne-Lie

sandra s sa...

Några dagar för sent fick det bli några bullar för mig. Hela familjen hade fullt upp på kanelbullens dag så vi glömde.. Jag och barnen bakade en plåt med Leilas underbart goda bullar. Åh visst räckte det inte med en, både två och tre slank ner=) Kram

Lizette sa...

Det såg verkliiiiigen inte dumt ut med bullar! Jag är ingen höjdare på det själv, har gjort det 2 ggr i hela mitt liv, båda gångerna så blir de sten hårda, skulle kunna skada någon med de bullarna.. :/ jag vet att jag använder för mycket mjöl, men gör man inte de så går det knappt att ta i dom, fastnar ju överallt.. så har gett upp det, känner att de är inte min grej. Köper färdiga eller fjäskar med lilla mor så hon får baka lite. Är super gott med vaniljsocker om man inte vill ha kanel!

Mvh, Lizette