måndag 3 augusti 2009

Hjääälp jag sitter fast!

Här på landet bakas det ljuvliga medelhavsbröd idag, fyllt av soltorkade tomater och oliver.
Blir nog smaskens till fisksoppan ikväll.

Recept för 1 stort bröd:
5 dl vatten
3 msk olja från de soltorkade tomaterna
50g jäst
1/2 burk soltorkade tomater i olja
svarta oliver efter smak, jag tog ca 15 st
Ca 13 dl vetemjöl
Flingsalt

Lös jästen i degvätskan, häll i hackade svart oliver och soltorkade tomater, salt och mjölet.
Låt jäsa i 30 min.
Knåda degen och gör ett stort bröd och lägg upp på plåt.
Låt jäsa 40 min till.
Pensla med olja och strö flingsalt över.
Snitta ytan några gånger med kniv.
Gräddas i ca 50 min i 175 grader tills skorpan känns hård.
Brödet ska inte få så mycket färg.

Mamma, hjääälp, jag sitter fast i degen!


Lite kladdigt, men oj så gott! Och lättbakat. Enkelt att göra fler bröd samtidigt och dubbla receptet.

Nu saknas bara en vit Kitchen Aid till nästa gång:o) Vilken dröm.


Kram kram Mia

9 kommentarer:

Photo by Maria sa...

Receptet är nu stulet ;-) Detta bröd skall jag absolut prova att baka, kanske till vår kräftskiva d.15/8.. Ser himla smarrigt ut..

Ha en bra fortsatt kväll..

Kram
Mia

Ombonat hemma sa...

Åh, vad gott det ser ut! Det måste jag prova nån dag! Tack för tipset. :o)

Anki sa...

Tackar oxå! Måste jag prova...verkar supergott & enkelt!

Ha det fint & kramis! Anki

Påskharen sa...

Brödet ser så gott ut och vilket fint fotografi det var av just brödet.
Den vita Kitchen Aiden är till stor hjälp det kan jag lova dig. Den är det bästa vi köpt till vårt hushåll. Fast du ser ju ut att han en riktigt bra kitchen aid du också:)
Kram Moster

Vitt o Vältummat sa...

Min son brukar baka focaccia som är något liknande och det är helt underbart gott!
Hoppas tjejen kom loss:-) Jag har sådana traumatiska upplevelser när degen klänger sig fast på händerna, men det var i ganska vuxen ålder:-)

Marits vita skrin sa...

Visst serru har hon fyllt på lite. Det gör hon hela sommaren.
Det är därför man ska vara där vaje gång nästan. men det har jag inte varit i sommar....

Hoppas allt är bra med dig. Sitter du och njuter på din stooora veranda nu om kvällarna.
Har dom varit och fotat hos dig än. Hur gick det?

Kram kram

Emmchen sa...

Hej!
Vilket underbart inrett hus. Jag har just hittat din blogg och blir jätteinspirerad. Funderar på vad man kan göra åt en halvmodern hyresrättlägenhet. Jag blir så sugen på ett hus! Man kan ju drömma. Du har ju även gjort barnrummen superfina. Jag har själv en 3-månadersbaby och funderar på hur man i framtiden ska inreda ett så fint rum som möjligt! Tack för inspirationen!

rustik charm sa...

Ny på din blogg och jag måste säga att jag fullkommligt älskar den. Så mycket inspiration:) Underbart. Har lagt till dig i min länklista så jag inte tappar bort dig.

Ha en toppendag.
Kram Kristina

Vitt o Vältummat sa...

Har länkat till dig:-)
Kram/Åsa