söndag 11 december 2011

Juldukning

Hej alla fina!

Inga namnförslag? inga? Ni kan väl sova på saken så ska jag se om jag kan fiska fram nåt fint pris eller nåt som muta som sätter lite fart på er;o)

Det är några av er som mailat och frågat om jag inte kan visa lite juldukningsinspiration efter bröllopsmiddagen jag visade. Såklart jag kan. Passar ju bra med tanke på att vi hade middag här igår med lite jultema:-) So here we go.

Ingen juldukning blir komplett utan julblommor. Vita!







































Det är inte på många ställen här hemma som jag har rött till julen. Men faktiskt, juldukningen är ett av de ställen där jag faktiskt vill ha lite rött för att det ska bli rätt feeling. Fast inte helrött, det blir för mycket. Har valt en klassisk randig duk som jag tycker blir alldeles perfekt lagom.








































En ljusslinga och mycket tända ljus är ett måste. Här i teracottakrukor med mossa och ett fint band runtom.








































Liksom riktigt fina servetter, fint porslin och silverbestick.
Servettringarna blir pricken över i:et.








































Över bordet en ljuskrona med vita pärlor från Sia och lummer från hötorget.








































Närmre jul står julgranen klädd där i vänsterhörnan och sprider extra ljus och doft.
Och all julmaten står uppdukad på alla bänkar i köket.







































På självaste julafton är matbordet dessutom dukat med fina snapsglas och en fin ishink med små snapsflaskor i. Och en vacker karaff med mumma såklart.

Alldeles lagom rött tycker jag. Vad tycker du?
Metervara Vera röd rand, servett Sonja, servettring Justus röd, band Manfred röd.
Alla fina textilier från Nyblom Kollén. Finns bl.a här, fraktfritt!

Sen är det bara julmusiken som saknas. Ni som har Spotify hittar bästa julmusiken här.
Lite jazzigt, skönt och helt rätt feeling enligt mig.

Now tell me, hur dukar ni julbordet bloggisar? Rött? Vitt? Inte alls?

Kram på er!
Mia

15 kommentarer:

Cias Små Ting sa...

Jättemysig dukning. Var har du hittat den randiga duken? Den var väldigt fin.
Trevlig tredje advent.
Kram Cia

Anna sa...

Mysig dukning. Ang namnet så tycker jag att de är fint fast att du inte kanske vill ha de kvar. Men du har en underbart hem, väldigt mysigt så kanske nåt med underbart eller wonderful ;)

Unknown sa...

Så fin dukning! I år kör jag vitt och natur med små inslag av rött, gillar både och :)

Cias Små Ting sa...

Tack =) Läsglasögon på nästa gång ;)

Anonym sa...

Å vad fint! Precis vad jag letar efter. Tack för tipset.

Kram Fia

Anonym sa...

My cozy house. ;-) Pia B

Sahra sa...

Jättefin dukning. Gillar det vita med bara lite inslag av rött. Mycket smakfullt. Du har öga för detaljer. Kanske ett bra namn på bloggen. /Sahra

Anonym sa...

Vad sägs om " My not so shabby but chic house"
Grattis till en underhållande och trevlig blogg!!

God Jul!!

Hälsningar Eva

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

så super vackert, va duktig du är.
kram

Emilia sa...

Så fint:) Jag undrar lite hur du gör för att få så fina kanter på fotona? Är det photoshop? / Emilia

Anonym sa...

Älskar duken! Du gör alltid så fint.
Kram Lisa

Vardaxlyx sa...

Va fint du har gjort det!
Inspirerande =)
Kramkram

Att vara någons fru sa...

Jag HAR ju gett ett skitbra namnförslag!

Anonym sa...

Jättefint!

Kram Pia

Att vara någons fru sa...

Så. Kolla mailen nu.