onsdag 26 maj 2010

Something is missing - inredningsutmaning!

Tack söta ni som försökte hjälpa mig igår, ni e för goa. Men lyckades jag inte hitta just de svartvita kuddarna jag jagar.Min nya affärsidé får helt klart bli en webshop med hela Day sortimentet och TineK Home för det verkar inte finnas än. Så ge fasen i att sno den idén nu tack;o)

Tog mig till en butik i krokarna som skulle ha day, men det var inte många kuddar att hänga i gran där inte. Och detta efter ett extremt bryt från 1 åringen på tunnelbanan (nej, man får inte springa omkring när tåget kör...) svetten lackade och blodsockerfallet var nära. Så jag var tvungen att tröstshoppa fina servetter från TineK i brist på kudde och sen åka hem tomhänt.

Nu behöver jag er hjälp med en annan grej...... tegelväggen i köket blir jag inte riktigt klok på. Something is missing! För att jag ska vara helt nöjd iaf. Så nu vill jag ha ALLA era ideér vad jag ska göra med den. Hylla med porslin? griffeltavla? hängen för köksredskap? klocka?

Varsågod att spåna fritt! Den som knäcker nöten så jag blir nöjd kan förvänta sig ett litet pris...!
Jag vet inte riktigt varför jag inte är helt nöjd, jag tror den tar för mycket fokus från allt det fina vita och svarta runtom så jag tror det skulle bli bättre om den fick en funktion och ev tonades ner något. Alla ideér välkomna!

tegelväggen är insjunken några cm i kakelväggen.


Kram på er alla!
Mia

20 kommentarer:

vitagavlar.blogspot.com sa...

Antingen ge den en svart ram så att den framhävs mer och blir som en tavla samtidigt som det svarta från bänken tas upp, och sen sätta en fin klocka och den fina skylten i...
Eller sätta två/tre vita tavellister med ljusa/vita kokböcker på. Är ju snyggast mot vitt men om böckerna är ljusa så... En hängande växt, typ hjärtan på tråd blir pricen över i!
Eller något helt annat;-)!

Hoppas du får till det genom något Blogg-tips... /Lisa

Yosofine sa...

Mina tips är:

1. Sätta dit ett gammalt (kyrk?)fönster, fast ist för glasrutorna så sätter du dit gamla bilder och text.

2. Hänga upp köksprylar, kastruller t ex i gammal stil.

3. Hämta lite fin drivved, en för varje familjemedlem, stämpla dit pnr på var och en av vedbitarna och häng upp, voila!!

Lycka till!

Helén sa...

Tittar in på din blogg ibland. Rolig inspiration jag får av dina blider!

Jag skulle nog göra ett skåp med dörrar av ett gammalt fönster som målas svart eller vitt, mycket belysning, kanske glashyllor och låta tegelväggen synas i bakgrunden. Inreda med dina fina saker som framhävs av det röda i tegelväggen.
Blir dessutom plats för belysning under skåpet så där blir en upplyst arbetsyta.

Hälsningar
/H

Matilda sa...

Måla den vit :)

Photo by Maria sa...

Måla den INTE vit!!!!!

Snygga köksprylar, gärna loppisfynd, hade varit snyggt att hänga där, men från taket så du inte gör hål i teglet.. Tycker jag :-)

Ha en bra dag..

Kram Mia

Mys och hemtrevnad sa...

Jag fick en ideé om att sätta små glaskoppar till värmeljus på gjutjärnsfästen (typ)lite oregelbundet och göra en "ljusvägg". Blir spännande att se vart det slutar*lerkramis semlan

Ett Vitare Hem sa...

Näe måla den inte hade hog kanske velat ha en hylla där eller Yosofins tips om att hänga upp ett gammalt fönster...
Ha en finfin dag!
Kramis/LenaS

Line fra huset på landet sa...

IKKE mal den! Men jeg er litt enig med første forslag. Male en ramme i svart rundt det hele, heng opp øverst en av disse klokkene i jern som for eksempel Par Courrier har.
Eller: lag et lite oppheng helt øverst i taket over(kanskje drivved ?)og heng i vakre ting som henger ned fra den.. som d kan bytte når du vil det. Til hverdags kan du henge for eksempel en gammel nøkkel, et vakkert postkort, en liten engel, noen gamle briller eller et gammelt lommeur(klokke) eller lignende. Til jul kan du jo bytte ut med julepynt.

Lykke til:)
God klem fra Line

Line fra huset på landet sa...

Jo..ett tips til: du kan male/skrive et veggord på den. En oppskrift på pesto, en dressing, en pastarett eller hva som helst egentlig. Maler du det i svart, så tar du opp fargen fra kjøkkenbenken din. Det blir helt garantert lekkert! :))

God klem fra Line

Anonym sa...

Den är ju så härlig, men jag hade nog hakat på tipset med tavellister o kokböcker! Kul att byta ut lite, och man kan ju även ha lite annat blandat med kokböckerna!
Kram Anna

Malin - I min trädgård sa...

Hmm... jag förstår vad du menar. Min spontana tanke är ngn växtlighet... Kanske vita enkla hyllor och på den ena hyllan en murgröna som slingrar sig ner lite sådär lagom vilt? Jag älskar nämligen murgröna, det ser liksom lite trollskt ut. Kokbokstipset på det tycker jag låter bra.

Eller ngn sorts muggförvaring... Vi är riktiga thédrickare och har massor av härliga koppar. Jag har haft en egen idé om att ta ett spröjsat fönster utan glasen och sätta krokar i ramen där jag tänkte hänga fina muggar/koppar. Antingen kan man ju ha det vägghängt, eller som jag funderat på, hängande från taket.

Jaja, hur du än gör så kommer det blir superbra, så jag väntar med spänning på att se resultatet!

Kram M

Anonym sa...

Hej, jag tycker att det hade varit fint med en tallrikshylla. du behöver inte ha just tallrikar på den utan lite annat smått och gott som du tycker är fint och kan tänka dig att ha som lite pynt=) Jag tycker ditt kök i sig är superfint men en liten hylla där du kan samla saker du gillar är aldrig fel=)

Hoppas att det lyckas, kram från Johanna

Anonym sa...

Tycker att du ska försöka hitta ett gammalt fönster med många spröjs som passar i storleken, och låta tegelväggen kika fram bakom. Måla fönstret vitt så det flyter ihop bra med kakelväggen, så har du kvar teglet utan att det tar för mycket focus från allt det vita.

Hoppas du hittar någon idé som passar dig bland alla förslag du fått!

Mvh Lizette Ramstedt, Hällingsjö

Anonym sa...

Hej,

Jag har följande idéer:

1. Min sambos idé är att du kan spänna vajrar mellan kakelväggarna och sedan hänga upp olika saker på dem. T.ex recept, foton, kom-ihåg-lappar eller köksredskap.

2. Min idé är att du sätter upp inte allt för djupa hyllplan, gärna i glas så att inte den fina tegelväggen försvinner. Sedan har du färska kryddor i fina små krukor på hyllplanen. Kommer både vara praktisk att ha kryddor i köket och mycket vackert med grönt ihop med teglet. (Du kan ju även kombinera idéerna och ha ett hyllplan och en vajer).

3. Annars tycker jag emaljskylten är fin som den är. Du kan ju sätta upp den och någon mer så blir det också snyggt.

MVH
Evelina
evelina.wikar@gmail.com

Fröken Fräken sa...

När något känns som om det står ut för mycket hos mig är det oftast för att jag tycker att just den saken är för "ensam". Jag tycker att du hänger upp en stilren klocka, typ Ikeas Bravur, på tegelväggen. Sedan vore det snyggt att ha tegel någon annanstans i köket, så att teglet går igen. Ni behöver ju inte ta fram en hel vägg till, men kan man ha tegelstenar som någon hylla eller dekoration? Jag tycker inte att tegeldelen ska "pyntas upp" för mycket, det ska vara lite rent. :-D

Marieberg sa...

STOR klocka, minimalistisk.

Mary sa...

skulle nog ha testat att göra en ram runt hela tegeldelen i sv el vitt som jag fäste hönsnät på baksidan. Sen kunde man måla klädnypor i passande färg som tex man kunde fästa recept med som man skrivit på vackra papper. Eller fästa krokar(flyttbara) som man kan hänga köksredskap på. Hur du än gör har du ett underbart fint hus!

Mary

Ansi sa...

Vad sägs om Ovala svarta ramar i olika storlekar med svart/vita el sepia foton i? Sepia funkar fint till teglet.
Vore väl kul att bryta "kökstemat" med något så oootroligt personligt som foton på familjelivet!

Anonym sa...

Kanske bryta av med popkonst a la Warhols Campbells tomato soup tavla plus några hyllor med plats för aktuella favvoprylar!

Kram Carina

Hemma hos Razzel sa...

Satt i går kväll på "Jensens Böfhus" och beundrade deras tegelvägg med diskreta hållare för värmeljus - helmysigt med dessa ljuspunkter mot muren!