torsdag 15 april 2010

Att tillverka sina egna fönsterspröjs

Gokväll vänner!
Har blivit fullständigt mailbombad med frågor om hur vi tillverkar egna spröjs så här kommer ett litet extrainlägg om det. Lundbergs säljer färdiga kit på de flesta stora byggvaruhus så man kan tillverka sina egna fönsterspröjs. Det är rätt pilligt och tar lite tid med geringssåg och lim (maken står och svär i köket just nu;o) men det är ett billigt sätt att förändra sina fönster utan att byta ut dem. Ett kit kostar ca 350 kr och beroende på hur stort fönstret är behöver man 1 eller 2 kit.
Spröjsen kan monteras både in och utvändigt och går att haka av vid fönstertvätt.
Nu måste jag gå och peppa maken lite i köket tror jag..... Kanske skulle tillägga att bor man i ett gammalt hus så är det inget som är rakt, det är inte bara att såga alla delar lika stora om jag säger så....;o) Och vi som ska ha 3 delade spröjs, vi pratar 48 lösa delar per fönster. Jag tror jag måste ta fram en kall bira.
Kram!
Mia

9 kommentarer:

Tulipa sa...

Tack för tipset! Vi behöver verkligen spröjs till ett nytt fönster i vårt gamla hus!

Mariette

bean emäntä - bea's sa...

Nu vet jag vad vi ska fylla bilen med nästa gång vi kommer över..! Om det inte går att hitta här förståss. Tack för tipset!

Lilla Vrån sa...

Hejsan!
Här har jag aldrig varit på besök tidigare....gick en massa kringel krokar innan jag kom hit :)
Jätte trevlig blogg med massor av fina bilder och tips, du är duktig du:)
Spröjs i byggsats...vilken grej!!
Skulle gärna ha det på mitt köksfönster...bor i radhus och har bara ett fönster åt det ena hållet, så det skulle funka.
Frågan är bara om jag skulle få till det:)
Jag återkommer!
Ha en fin helg!
Kram/Carina

Marits vita skrin sa...

Ja men alltså, jag har aldrig vunnit nåt i hela mitt liv. Kanske typ 25:- på en triss.
Och så går jag och vinner dom här priserna på rad.... helt otroligt.

Glad är jag iallafall.
Nu ska jag fira i helgen ;)

Kram kram
Marit

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

Godagens!!

Åhhh så smart och att man kan haka loss dom när man ska putsa fönster.. Mina är ditlimmade efter att ha sågat varje del för sig, som idén kom från ett äntligen hemma avsnitt... Men om jag ska sröjsa om jag skulle flytta skulle jag absolut köpa dessa...

Kraaam Linda

Ett Vitare Hem sa...

Åh jag vill ha spröjsade fönster, kanske kan få nån av de snickarkunniga männen i familjen att hjälpa mig ;o)
Ha en finfin helg!
Kramis/LenaS

nina. sa...

Se denna vita inredningen, den vita och rustika.
Sjukt fin inspiration!
Shabby Chic!

http://www.froken-f.se/

Sara sa...

Hej!

Vart hittar man dom där spröjsarna som går att haka av?

/Sara

Anonym sa...

Hej! Såg tipset om Lundbergs fönsterspröjs. Jag ringde dem men leverantören har slutat med lösa spröjs. Är det någon som har koll på nåt annat bra ställe att hitta det på nuförtin?

Pär