tisdag 26 maj 2009

Jag hamrar och spikar...

.... och bygger ett bord.
Nja inte riktigt än men snart kanske. Vi har bestämt oss för att snickra ihop ett REJÄLT matbord (typ 3,5 meter eller så) med gott om plats för middagsgäster. Sen har vi faktiskt inte råd att köpa ett nytt heller. I senaste numret av Leva o bo hade frun i familjen snickrat ihop det här bordet, så jag är övertygad om att vi gör ett likadant relativt enkelt. Dock ännu mer rejält.
Mannen i familjen tycker vi ska göra det mörkt som kontrast mot allt det vita, och jag håller med till viss del men för mig vinner oftast det vita i längden så här behöver jag er hjälp.

HJÄLP mig välja - mörkt eller ljust??

Såhär ser ju matdelen ut idag.... (tänk nya stolar också, typ leksand) Vattnet ser ni utanför fönstrena *det bästa med huset*

Lite gammal bild men ni hajjar placeringen av bordet i alla fall.

Åt andra håller ser det ju ut såhär.....mycket vitt blir det:o)

Jag har gjort det enkelt för er så ni kan rösta uppe till höger, men skriv gärna nån rad ändå vetja och gör mig glad;o)

Kram Mia

15 kommentarer:

White cotton grass sa...

Kanske man kan kompromissa lite? Mörk bordskiva (betsad eller nåt alt trären) och sedan vita ben?

En tanke bara... :)

Life Of An Angel sa...

Åhhh ett "rufft" matbord vill jag med ha.. Undra om jag kan fjäska med mannen min :-) Tror det kan bli riktigt snyggt att bryta med ett mörkt bord.. Kommer givetvis lämna en röst oxå..

Kram

Villa Solberga sa...

jag röstar på vitt =)
min sambo har oxå byggt ett bord som är rejält (inte riktigt 3,5 meter iof men ändå stort tycker jag) och ganska enkelt i sin konstruktion. Jag valde att måla det vitt men det bästa när man gör nått själv och målar så är det ju att man kan ändra det ganska lätt.
Jag tror det finns en bild på det i min blogg om du vill kika.
/Jenny

mammigranten sa...

Röstade vitt
Jag tänker såhär:
Vitt passar ju till er inredning, enkelt och ljust.
Mörk trä, där man ser träet igenom, alltså inte heltäckande färg kan bli lite fel mot trägolvet ni har.
Däremot svart heltäckande kan nog bli riktigt snyggt och är det ett rejält träbord så synd det ju ändå att det är äkta trä rakt igenom och ingen faner.

Blir spännande att se hur ni gör!

För övrigt så byggde vi ett stort altanbord på lite över 4 meter för 2 år sedan, men vi fuskade och använde ben från ikea, såna där som ser ut som träbockar ungefär.

mig & alice sa...

Hej snuttan.

Tyvärr så är alla Magasinen förbokade...så blir det hela tiden. Finns några platser kvar för nästa nummer dock.

Pssst...det där jag skulle berätta på torsdag kväll...
Nu på lördag har jag nämligen extraöppet mellan 10.00-16.00 med 20 % på allt i hela butiekn, inkl. möbler ;-).
Tjohooooooo!!!!!
Kramkram
Melinda

mig & alice sa...

Glömde ju...
Jag tycker att du kan kompromissa med mannen och ha en mörk skiva, men med vita ben + vita stolar :-).
Fy fasiken vad fint ni har hemma förresten!!!!

Kraam
Melinda

JAG! sa...

Jag älskar verkligen vitt...Älskar ditt hem med för den delen...Men jag röstade svart/mörkt...mest för att få den dramatiska kontrasten som svart ger till allt vitt...svårt val...Men det blir nog superfint. Ser fram emot att få se resultatet...

MVH Hellen

Beas sa...

Svårt val faktiskt! Rent spontant känner jag "mörkbrun skiva" när man ser till utrymmet ni har det vid. Jag tror det blir toppen ihop med utsikten och det är så mycket ljus där så att platsen kan "ta" en lite mörkare skivare. Dessutom kan det faktiskt upplevas behagligt eftersom ljuset kan göra en vit bordskiva lite "bländande".

Men....samtidigt har ni inte vitt golv, utan liksom ljus furu på något sätt...och till det skulle jag nog inte ha mörk bordsskiva.

Jag avstår från att rösta, men hoppas att jag fått fram min "velighet" ändå...hihi.

Kram Bea

Anonym sa...

Jag tror att ett svart bord med vita stolar skulle bli toppen! Drar liksom blicken åt det hållet och då kan man ju inte missa den enorma utsikten heller. Om man sedan dukar med vitt porslin blir det toppen, fina kontraster.

Sedan måste jag bara säga att du har en otroligt fin och inspirerande blogg.!!

Mia sa...

Åhh, oavsett vilken färg ni väljer så kommer det att bli såå bra. Jag har röstat på vitt eftersom det passar så bra till ert ljusa fina hem men även heltäckande svart skulle vara snygg som en uppstickare. :)

Kram Mia

CYANESSA sa...

Hittade precis hit och åh vilka otroligt fina bilder! Vilket vackert hem ni har!

Är det okej att jag lägger till dig på min blogg så jag hittar hit igen?
Har precis börjat blogga lite inredning jag med :)

Ha en fin dag!
/ Linda.

Magdalena Martin sa...

Hallå Mia :-D ett litet tips att inspireras av är ju i bloggen Min Lilla Veranda!! hon har det så vackert, och i hennes kök har hon ett "svart" ? målat bakbord, kolla denna länk:
http://minlillaveranda.blogspot.com/2009/03/bullbak.html

Jag har även sett många bord som har en svart skiva och vita ben, oxå väldigt snyggt! kolla in hos House of Philia!: http://houseofphilia.blogspot.com/2009/05/koket.html

Helt vitt är förstås väldigt fint! oj så svårt att välja, lycka till!

kram på dig .-D

Anna S sa...

Jag lutar åt vitt...även om jag kan hålla med om att det skulle bli fint med lite avbrytare i mörkt - men inte just bordet tror jag : D. Kanske stolsdynor, klädsel i färg istället? Eller stolar som inte är helvita...
kram

sara på hedepipan sa...

kollade in hos dig, nyfiken på fortsättningen
kram sara

Amanda sa...

kompromissa med vita ben och mörk skiva! :) Mycket snyggt, nu blev jag också sugen på att snickra ihop ett, har dock ingen plats att ha det på eftersom vi inte bor så stort. Lycka till!