lördag 6 mars 2010

Porslinsho

Övertalade maken om att vi prompt måste ha en vit porslinsho som väger upp mot hans moderna reasturangfasciliteter i köket. Så ikeas dubbla domsjö ho står på inköpslistan imorgon. Men så fick jag höra av en bloggvän att hon hört att de blir repiga och fula efter ett tag. Är det några av er därute som har denna ho som kan ge mig er åsikt om saken...?

Bild från sköna hem

Idag kommer mina spanjorer på plats, gud så spännande!

Önskar er alla en underbar helg! Kram Mia

16 kommentarer:

emilias gömmor... sa...

Jag har en sån porslinsho. Vi har haft vår i 5 år, och den är i fint skick. Man ska tvätta vasken med endast diskmedel.

Kram Mimmi

Anonym sa...

Hej hittade nyss din trevliga blogg! Vi har haft en sådan porslinsho, men den är numera utbytt. Den blev repig och var väldigt svår att hålla ren.

Jag skulle uppmanna dig att tänka efter en gång till ang vaken. Men visst, den är väldigt vacker.
/Lina

Anonym sa...

Hej!
Jag har följt din blogg ett tag och inspireras mycket av ditt hem =) Verkligen jättefint...

Jag har en Domsjö porslinsho som du skriver om och är väldigt nöjd. Visserligen bara haft den i 2 år men jag har inget att klaga på, att den blir lite smutsig är ju ens eget fel ;) Lätt att göra ren och inga repor, än iallafall.

Ett tips har jag däremot: Jag har en kran med utdragbar duschslang, vilket gör att man frestas att använda den för att tex spola rent ordentligt i bräddavloppet (de tre små hålen som gör att det inte kan rinna över kanten). Gör inte detta!!! Svårt att beskriva i ord men spolar man något uppåt genom hålen så rinner det ut under diskhon, snett uppifrån och ner går däremot bra. Det har med luftning att göra och ska vara på det viset, men det vet man inte förrän man testat :S
Rekommenderat köp!

Två små frågor när jag ändå skriver: 1.Panelen som ni tagit fram i köket och målat vit (jättesnyggt), vad använder ni för typ av färg? 2.Vit färg, är det "kritvit" eller någon ton i den??

Tack för en jättefin hemsida med inspirerande text och bilder...

//Göran

Villa Solberga sa...

Hej

vi har en sådan oxå, visst är den ganska känslig, vi har haft den i 2,5 år och lite repor är det allt men jag tycker inte att det stör faktiskt. Har en "utdragbar" kran och det är jättesmidigt för då är det lätt att spola av hela vasken direkt när det blir smutsigt.
Så go for it säger jag!

Kram Jenny

Anonym sa...

har den "lilla" porslinshon från ikea, tycker inte att diskmedel duger - håller den ren me jif fd vim från kaffe fläckar :D MVH anna

VIT och PASTELL sa...

Halloj! Vi har den hon och visst blir det lite märken när man diskar stekpannor. Metallen i stekpannan skaver liksom mot det vita porslinet. Då blir det lite grått här och där i botten. Men vet du - det bryr jag mig inte om. Jag älskar min ho. Visst det låter mindre i en ho av rostfritt. Ljudet är oxå en sak att beakta.

Lycka till med valet!
Kram Mia

helenesskolsida sa...

Jag ville också ha en Domsjö i köket men sen jag läste i tidning (Lantliv eller Tove?) att de de intervjuade tappat en stekpanna och hon sprack så tänkte jag om. Jag använder ofta en gjutjärnsgryta och kan klumpa till mig ofta så då skulle vi fått byta den direkt. Då valde jag att sätta Domsjö i tvättstugan istället. Den har varit där i 2 år och är inte repig eller ful. Fördelen är att färgrester och sånt inte fastnar lika lätt som jag kan tycka att de gör i en rostfri diskbänk.

Kram!

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vi hade en sån ho i torpet men den är ju lite känslig när man ska diska stekpannor och järngrytor... Tyckte det känndes skönt när N tappade en tung burk i den och den gick sönder en gång för alla *blink*. (Fast det behöver ju inte han få veta *hihi) Dessutom tyckte vi det var bökigt att inte kunna ställa blöta saker på en avställningsyta... men det var ju vi det...
Kram/ Anna

mig & alice sa...

Hej vännen.

Vi är jättenöjd med vår och skulle jag göra ett nytt kök så skulle jag absolut välja den igen, älskar den...inte bara för att den är vacker utan också för att den inte är så himla djup som en del porslinshoar. På andra som är så djupa så blir luckorna under så små. Vilket jag inte tycker är så fint.
Visst det är något märke här ocg var men absolut inget som jag störs utav.
Det enda nackdelen kan jag tycka är ju att det inte är något direkt fall på den så maten man sköljer av talliken åker inte automatiskt ner i avloppet utan hjälp....Vet iochförsig inte om andra porslinshoar har det heller?

Å andra sidan blir man ju duktigare på att göra ren den direkt :-).

Som sagt...skulle jag välja igen så skulle jag välja samma :-).

Lycka till med erat beslut imorgon :-).

Kraaaaaaaaam
Melinda

Anonym sa...

ang vit porslinsho... tänk dig bara att du slinter med gjutjärnspannan, så var den ho´n trasig... tyvärr...

Jennie sa...

Vilken jättefin blogg du har, ska kíka runt lite i den.
Ha en trevlig helg mvh Jennie

Titti underkalas-eken sa...

Har haft porslinsho i snart 9 år (2 olika hus) och med lite omtanke håller de sig fina!
Vi använder gjutjärnsgrytor och ska vi diska ur dem lägger jag helt enkelt ned nåt under, tex en disktrasa eller ett korkunderlägg eller vad jag har till hands. Disktrasan under gör att grytan kommer upp precis så mycket att den inte repar porslinet även om grytan sticker ut utanför disktrasan, och så står grytan still medan man kör runt med diskborsten.

Diskar jag ur en gjutjärnsstekpanna lägger jag disktrasan på "mittenväggen" mellan hoarna och balanserar pannan med ena handen på den och diskar med den andra handen, på så sätt riskerar jag inte att tappa pannan ned i hon.

Att göra rent porslinshon är inga problem heller om man använder tex "Prefekt" eller "Cillit Bang". Spraya, låt verka och kör ett varv med diskborsten. (Vi har kalkhaltigt vatten och använder då Cillit Bang för badrum, hon blir som ny!)
Skulle det bli fläckar av tex kaffe som inte går bort kan man ta lite, lite sånt medel man har på glaskeramikhällen på spisen, det slipar inte porslinet lika mycket som tex Jif/Vim som skadar porslin på sikt. Och hon blir gnistrande vit igen!

Inget av detta är särskilt komplicerat extraarbete, jag kan tycka det är mer ansträngande att gnida rent en rostfri ho som blivit ful ;)

OM jag skulle skaffa en ny ho skulle jag välja en i porslin igen :)

Lycka till!

Karin få Ösäter sa...

Hej en ny blogg som är väldigt inspirerande!! Kul! Ang porslinsho, det funkar alldeles utmärkt att rengöra med citronsyra-ättiksprit, inga repor och vitt igen.
Karin

ColonialEast sa...

Googlade på porslinsho :-)

ulrikadesign sa...

Tack för tipset! Glaskeramikhällputs o så var alla fläckar borta! Magiskt. Vi satte in en ny domsjö för två veckor sedan o började misströsta men nu är jag hjärtligt glad igen, o jag kan lova att en porslinsho är det finaste man kan ha!

Anonym sa...

Ett tips: Köp en gummimatta, sådana man har i badkar för att inte halka. Dela den på mitten så ryms den i porslinshon. Den lägger du i hon när du diskar. Då slipper du märken i hon.