onsdag 6 januari 2010

Fram med lökarna...;o)

Ni är bäst. Keramikserviser är nu uteslutet och jag ska gå och klämma och känna på några av era förslag. Liksom många av er vill jag inte ha något man riskerar att tröttna på men också något som inte är för fint så man också kan använda det lite då och då till vardags.

Här hemma är det isande kallt. Så kallt att efter jag lagat ugnspannkaka till kidsen var jag tvungen att öppna ugnluckan och värma skinkorna en stund. (Vilken syn..!) Försöker in i det sista att vänta med att höja värmen och snuva Fortum på pengar som jag kan göra roligare saker för. Glider omkring i duntofflor och myser i soffan under nya Greengatepläden samt eldar hela dagarna.

Tur att alla ljuvliga lökar ger lite föraning om våren i alla fall. Även om det är tazettlökar så tycker jag den där krispiga gröna känslan ger en känsla av våren.



5 minuter senare fick lökarna flytta upp en nivå för nyfikna barnhänder, men det var ju värt ett försök, eller hur;o) ?
Och alla ni som undrar - snart ska ni få se bordet. Promise! Ska sätta blåslampa på maken att göra klart den sista lilla detaljen bara.
Kram på er!
Mia

11 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Jag hann aldrig komma med ett inlägg i porslinsdebatten så jag gör det nu och sällar mig till förespråkarna av det stilrena som inte kommer att kännas helt ute om fem år. Man vill ju inte ha någon servis som liksom osar 2010 s.a.s. Swedish grace tillhör mina favoriter också.

Ah tazetter! Give me some lökväxter nu! Blomaffärerna här är lite sega så man får skatta sig lycklig om man hittar något sådant framåt april... Det är tur att man kan fota fina arrangemang och ha kvar dem så innan någon kommer med synpunkter kring varför man har en kruka på en stol. ;-D

Elin | Draumesidene sa...

:) Så vakre bilder! Det er kaldt i Vest-Norge også. Fyrer i ovnen, og sitter med pledd, sånn som du! Men det er vakkert ute! Og bloggen din er så flott, at eg blir varm av å lese og bli inspirert! Løkane var herlige; ahhh... gleder meg sånn til våren!

Ha ein fin januarkveld!
Klem Elin :)

OlgaA sa...

Spännande att få sen sen vad du väljer ;)
kram Olg@

Design A Cake sa...

Så trevligt med vårlökar, ska ut o leta såna när kylan dämpats lite.

Även jag ser fram emot att se vilken servis ni väljer.

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad mysigt med vårlökar ska åka iväg så snart kylan släpper greppet om oss....
Ha en fin kväll!
Kramis/LenaS

Vardagens guldkorn sa...

Härligt med vårlökar, ska försöka ta mig ut i helgen och inhandla lite hit hem. Ett inlägg i porslinsdebatten =0) "Foglia" är en fin vit mkt enkel servis med en lite upphöjd dekoration bara men väldigt vacker i formerna på både koppar, fat, och uppläggningsfat. Värt att kolla... Mina föräldrar har den och den har hållit väldigt bra. Lycka till i ditt letande!
Kram Linda

Tulipa sa...

Hej!
Vad fina bilder!

Lampan där bredvid stolen är sååå fin...a midsummer night´s dream om jag inte minns fel....

Hur som helst, kul att läsa om ditt år! Tänk vad man hinner med!!!

Och vilken massa trappsteg det var till ert hus!! Bra motion varje gång man ska hem!

Trevlig torsdag!

Kram Mariette

Photo by Maria sa...

Usch för att ha så kallt.. Du får elda som bara den så ni får upp lite värme..
Fint med den gröna färgen i lökarna, blir genast lite vårigt..

Njut av natten..

Kram Mia

Anna S sa...

Åh vad glad jag blev av att se lite vårlökar...såklart jag ska skaffa det redan nu, precis som du vännen :-D! Kram fr anna (som har bergvärme så kom över om du vill värma dig lite *ler*)

Inka sa...

Hej, Mia!

Tänk att lökar kan vara så vackra.
Ser ut som vår faktiskt.
Den servisen du visar på föregående inlägg är bara såååå vacker. Men är inte keramik mer hållbart än porslin?

Vill önska dig en trevlig fortsättning på det nya året.

Kram Inka

Skogsdoft & havsbris sa...

Hoppas du hittar en servis du blir nöjd med! Det är inte så lätt att bestämma sig för en servis att börja samla på, det ska ju vara en som både är fin och går att använda vid olika tillfällen, och samtidigt vara tidlös så man inte tröttnar på den efter något år. Och så vill man ju gärna att det finns så många delar som möjligt av den också!
Så fina lökarna är i fatet! Just nu känns våren väldigt långt borta när kölden knäpper i knutarna. Som mest har det varit -27 här, brrr! Så då gäller det att elda flitigt i spisen om man vill slippa frysa inomhus också! Min man vill inte heller höja på värmen i onödan, men så är det också han som betalar elräkningen... ;)
Jag ser också fram emot att få se ditt nya bord!
Ha det så bra i helgen! :)